Una aproximación subjetiva al neuroderecho
Main Article Content
Abstract
Subjectivity permeates the subject’s decision-making. It is not feasible just to think that free will is conscious, without considering the unconscious characteristics. It is necessary to understand a cultural, social, and political intervention that converges with the emotions and feelings of those who are forced to solve a conflict. We adapt this hypothesis to the justice process carried out in Tzeltal communities, to understand the complex subjective network that takes place in decision-making.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Métricas
References
Bernays, E. (2008). Propaganda. Barcelona: Melusina.
Cornelius, C. (1983). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets.
Cotrufo, T. y Ureña J. (2018). El cerebro y las emociones. Sentir, pensar, decidir. Colección Neurociencia y psicología. Núm. 2. México: Salvat.
Demetrio, E. (2014). “La libertad de voluntad, investigación sobre el cerebro y la responsabilidad penal. Aproximación a los fundamentos del moderno debate sobre neurociencias y Derecho Penal”. Revista Penal México. Núm. 6, marzo-agosto.
Fernández, A. (2006) “Derecho y neurociencia”. Revista Telemática de Filosofía del Derecho. En https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2140621&orden=90144&info=link. Consultado el 21 de julio de 2020.
García, E. (2018). Somos nuestra memoria. Colección Neurociencia y psicología. Núm. 1. México: Salvat.
García-López, E. (2018). “Crimen y neurociencias”. Revista Nexos. En http://discapacidades.nexos.com.mx?author_name=eric-garcia-lopez Consultado el 21 de julio de 2020.
González, D. (2012). “¿La tercera humillación? (sobre neurociencia, filosofía y libre albedrio)”. Doxa. Cuadernos de filosofía y derecho, núm. 35.
Jaidar, I. et al. (1998). Tras las huellas de la subjetividad. Cuadernos del TIPI. Vol. 6. México: UAM.
Lacan, J. (2003). “El estadio del espejo como formador de la función del yo (je) tal como se nos revela en la experiencia psicoanalítica”. En Lacan, J. Escritos 1. México: Siglo XXI.
Paoli, A. (2003). Educación, autonomía y lekil kuxlejal. México: UAM.
Strachey, J. et al. (eds.) (1978). Sigmund Freud. Obras completas. Trad. José Luis Etcheverry. Vols. 1, 4-5, 7, 12, 17, 18, 19, 21. Buenos Aires: Amorrortu.