El manejo del feminicidio en los medios de información
Main Article Content
Abstract
Media information is vital for society to know what is going on around them and thus be able to have a truthful and concise opinion on issues that concern daily life.
Sometimes the information is not entirely clear when the objective of the media is to seek sensationalism and the repercussion of the news, thus distorting the content of the news and clearly affecting a different way of understanding violence against women.
It is vital that the way in which a news item is treated conforms to basic canons of protection for women, approaching feminicide from a clearly preventive stance.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Métricas
References
Caputi, J. (1989). “The sexual politics of murder”. Gender & Society, 3(4), 437-456.
Critikián, D. M. y Núñez, M. M. (2021). “Redes sociales y la adicción al like de la generación Z”. Revista de Comunicación y Salud, 11, 55-76. DOI:
https://doi.org/10.35669/rcys.2021.11.e281
De Los Ríos, M. J. y Martínez, J. (1997). “La mujer en los medios de comunicación”. Comunicar, 5(9), 97-104. DOI: https://doi.org/10.3916/C09-1997-14
Díaz, O. H. (2019). “Feminicidio: La inutilidad de los mecanismos penales y la necesidad de medidas preventivas y estructurales”. En Perspectiva multidimensional del conflicto penal, de la política criminal a la concreción normativa la línea invisible”: libro homenaje a la profesora Dra. María Acale Sánchez (pp. 122-137). Editorial Unijuris.
Echevarría, M. S. (2020). “Feminicidio y violencia sexual en niños, niñas y adolescentes en tiempos de pandemia”. Rastros y rostros tras el barbijo, 231.
Jácome, N. P. (2020). “La violencia de género contra las mujeres y los medios de comunicación, entre la información y el rating”. Revista Enfoques de la Comunicación, (4), 69-96.
Madolell Orellana, R., Gallardo Vigil, M. Á. y Alemany Arrebola, I. (2020). “Los estereotipos de género y las actitudes sexistas de los estudiantes universitarios en un contexto multicultural”. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 24(1), 284-303.
Muñoz, G. y Feixa, C. (2022). “Presentación: Juvenicidios: una mirada global”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3), 8 p.
Núñez T. y Loscertales A. (2008). Las mujeres y los medios de comunicación. Una mirada de veinte años. España: Instituto Andaluz de la Mujer.
Organización de las Naciones Unidas (1995). Informe de la Cuarta Conferencia Mundial sobre la Mujer. Recuperado de: http://www.un.org/womenwatch/daw/beijing/pdf/Beijing%20full%20report%20S.pdf
Radford, J. y Russell, D. E. (Eds.) (2006). Feminicidio: la política del asesinato de las mujeres (Vol. 8). México: UNAM.
Sanchez, K.V. B., Ortiz, K. D. R. y Mora, C. A. A. (2022). Del feminicidio al trans feminicidio. Colombia: Universidad Cooperativa de Colombia.
Vega Montiel, A. (2010). “La influencia de los medios de comunicación en la representación social de la violencia de género contra las mujeres y las niñas”. En Jornadas Anuales de Investigación 2009 (pp. 303-312). México: UNAM.
Verdú Delgado, A. D. (2018). “El sufrimiento de la mujer objeto. Consecuencias de la cosificación sexual de las mujeres en los medios de comunicación”. Feminismo/s, (31), 167-186. DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2018.31.08