Desarrollo de la sesión previa al círculo restaurativo con adolescentes, desde el enfoque centrado en la persona

Main Article Content

José Manuel Calderón Calderón

Abstract

This intervention project the comparative analysis and an illustrative


execution of the project were established through the theoretical description; the fundamental parameters that justify the application of person-centered therapy, specifically when intervening in the aggressiveness of adolescents, aged 14 to less than 18 years, in conflict with the law; in the session before the circle. They were investigated from psychology, psychoanalysis, law and restorative justice. This which allowed us to verify that person-centered therapy is a restorative technique when intervening in the aggressiveness of adolescents, mainly in the session previous to the circle.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Calderón Calderón, J. M. (2021). Desarrollo de la sesión previa al círculo restaurativo con adolescentes, desde el enfoque centrado en la persona. The Mexican Journal of Criminal Sicences , 4(15), 93–110. https://doi.org/10.57042/rmcp.v4i15.487
Section
Actual trends
Author Biography

José Manuel Calderón Calderón, Poder Judicial del Estado Michoacán

Licenciado en Psicología Educativa, Instituto Michoacano en Ciencias de la Educación. Licenciado en Derecho, Universidad Abierta y a Distancia de México. Candidato al grado de Maestría en Desarrollo Humano, Universidad La Salle Morelia. Facilitador de procesos restaurativos, en el Poder Judicial del Estado Michoacán.

Métricas

References

Campbell, J. (2006). El héroe de mil caras, psicoanálisis del mito. México: Fondo de Cultura Económica.

Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (1917). Cámara de Diputados. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/1_090819.pdf

Convención sobre los Derechos del Niño (1989). UNICEF. Recuperado de https://unicef.org.mx/?utm_source=search&utm_campaign=GoogleGrant&utm_medium=google&utm_content=caramelo&utm_term=acquisition&gclid=CjwKCAjw3c_tBRA4EiwAICs8Ck0SmBHg-QVK6S0wfNgNfiW2h6q_rJQCa5P3LLzPx_FCNcjswDLy83xoC9Y-0QAvD_BwE

Córdova, A. (2014). Reparación y su relación con el cambio psíquico en la obra de Melanie Klein. Universidad de Chile. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/135633/Andrea%20cordova%20V.pdf;sequence=1

De la Rosa, C. y Cabello, P. (2006). “El desarme emocional en círculo de paz”. En Gorjón Gómez, G. J. (Comp.). Tratado de justicia restaurativa(57-76). México: Tirant Lo Blanch. Recuperado de http://rcnl.ukko.mx/documents/files/000/000/220/original/Libro_8855_%288%29.pdf ?1503633069

Domingo, V. (2004). La restauración en un sentido literal no es objetivo de la justicia restaurativa. España: Criminología y Justicia Recuperado de https://cj-worldnews.com/spain/index.php/es/derecho-31/la-otra-justicia/item/2701-la-restauracion-en-un-sentido-literal-no-es-objetivo-de-la-justicia-restaurativa

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI (2017). Anuario estadístico y geográfico de Michoacán de Ocampo 2017. inegi. Recuperado de https://www.datatur.sectur.gob.mx/itxef_docs/mich_anuario_pdf.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI (2018). Encuesta Nacional de Adolescentes en el Sistema de Justicia Penal 2017. adolescentes, desde el enfoque centrado en la persona Recuperado de http://internet.contenidos.inegi.org.mx/contenidos/Productos/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/nueva_estruc/702825104306.pdf

Instituto Nacional de Estadística y Geografía, INEGI (2019). Estadística a propósito del día del niño (30 de abril). Recuperado de https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2019/nino2019_Nal.pdf

Klein, M. (2016). Amor culpa y reparación; y otros trabajos (1921-1945). España: Paidós.

Levinas, E. (1987). Totalidad e infinito. España: Ediciones sígueme.

Ley General de los Derechos de Niñas, Niños y Adolescentes (2014). Cámara de Diputados. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGDNNA_171019.pdf

Ley Nacional del Sistema Integral de Justicia para Adolescentes (2016). Cámara de Diputados. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LNSIJPA.pdf

Merino, C. y Romera, C. (1998). “Conferencias de grupos familiares y sentencias circulares: Dos formas ancestrales de resolución de conflictos dentro del paradigma restaurativo”. Eguzkilore, (12), pp. 285-303. Recuperado de https://www.ehu.eus/documents/1736829/3342827/Eguzkilore+122+Merino+Romera.pdf

Orozco, M. (2000). Adolescencia tiempo de conjetura. México: Cuadernos del IMCEd.

Perles, F. (2002). Psicología jurídica. España: Aljibe.

Pranis, K. (s. f.). Manual para facilitadores de círculos. Costa Rica: conamaj. Recuperado de https://www.conamaj.go.cr/images/libros/pdf/011.pdf

Rodríguez, E. (2016). “La justicia restaurativa en el marco de los procesos restaurativos: encuentros víctima-ofensor”. En Gorjón Gómez, G. J. (Comp.). Tratado de justicia restaurativa (124-139). México: Tirant Lo Blanch. Recuperado de http://rcnl.ukko.mx/documents/files/000/000/220/original/Libro_8855_%288%29.pdf ?1503633069

Rogers, C. (2017). El proceso de convertirse en persona. México: Paidós.

Zehr, H. (2010). El pequeño libro de la justicia restaurativa. EUA: Good Books. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/el_pequeno_libro_de_las_justicia_restaurativa.pdfLEGISGRAFÍA

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.