El análisis del testimonio desde una concepción racionalista de la prueba

Main Article Content

Jesús García Márquez

Abstract

In the vast majority of trials, the witness evidence is the one that is most presented. However, knowing how to assess it in a reasoned way in order to avoid or reduce judicial mistake is a mandatory task for all procedural intervening parties. So at present, this article will address the various points and parameters already studied, established and accepted by the testimony psychology from a rationalist conception of the evidence, in order to find an objective and reasoned assessment that allows, above all, to reduce judicial error when decisions are made based on objective parameters regarding how much degree of reliability can be attributed to a testimony after having carried out a rational analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Márquez, J. (2022). El análisis del testimonio desde una concepción racionalista de la prueba. The Mexican Journal of Criminal Sicences , 5(17), 31–52. https://doi.org/10.57042/rmcp.v5i17.539
Section
Actual trends

Métricas

References

Cohen, H. (1915). El concepto de religión en el sistema de filosofía. España: Sígueme.

De Aquino, T. (2006). La suma teológica. Biblioteca de Autores Cristianos.

Hofstadter, D. (2013). Gödel, Escher, Bach: Un eterno y grácil bucle. España: Tusquets.

Hutcheson Jr., J. C. (1929). Judgment Intuitive: The Function of the Hunch in Judicial Decision, Cornell L. Rev., 14(3), pp. 274–288. Disponible en: http://scholarship.law.cornell.edu/clr/vol14/iss3/2.

Frank, J. (1949) [1930]. Law and Modern Mind. Stevens and sons Limited.

Frank, J. (1933). “Why Not a Clinical Lawyer-School?”. University of Pennsylvania Law Review and American Law Register, 81(8), pp. 907-923. URL: http://www.jstor.org/stable/3308391.

Fabra, M. L., Mialaret, G. y Kister, P. (1975). La nueva pedagogía. España: Salvat.

Godell, K. (1930). Die Vollständigkeit der Axiome des logischen Funktionenkalküls. Akademische Verlagsgesellschaft.

Pallach, J. (1975). La explosión educativa. Navarra: Biblioteca Salvat de Grandes Temas.

Recaséns Siches, L. (2012). Nueva filosofía de la técnica jurídica. Ciudad de México: Ediciones Coyoacán.

Reichenbach, H. (1938). Experience and Prediction: An Analysis of the Foundations and the Structure of Knowledge. Universidad de Michigan.

Sanders Peirce, C. (1878). Deducción inducción e hipótesis.

Tesis: 1a. CCCLXII/2015 (10a.). Gaceta del Semanario Judicial de la Federación. Décima Época, Primera Sala, Tipo de Tesis: Aislada, Libro 24, Noviembre de 2015, Tomo I, p. 972, Registro: 2010491.

Tesis: 1a. CCXCVIII/2016 (10a.). Semanario Judicial de la Federación. Décima Época, Primera Sala, Tipo de Tesis: Aislada (Constitucional), diciembre de 2016, Registro: 2013212.

Trujillo, J. Stephen (2007). Stephen Toulmin, Los usos de la argumentación. Tr. De María Morrás y Victoria Pineda.